Å velge webhotell
Her er 8 viktige punkter som du som privatperson eller selskap bør tenke på når du velger webhotell.
1. Plass. Et nettsted som først og fremst er tekstbasert, krever ikke mye plass, men hvis det inneholder filmer og videoer krever det ofte ganske mye plass. Finn ut hva det vil koste hvis plassen må utvides i fremtiden. Noen ganger kan det være lønnsomt å betale for en større plass enn nettstedet opprinnelig krever.
2. Trafikk. Hvis nettstedet inneholder mange bilder og videoer som besøkende kan laste ned, vil det gå mange GB være i trafikk. Velg da et webhotell som tillater en stor mengde trafikk. Ellers, finn ut hvor mye det koster å heve taket for trafikk.
3. Responstid og transaksjonshastighet. Webhotellets responstid og transaksjonshastighet er viktig. Responstid er tiden det tar for besøkende å nå serveren, og transaksjonshastighet er tiden det tar å laste ned siden i nettleseren. Internett-brukere liker sjelden trege sider, og nettstedet risikerer å miste mange besøkende med mindre webhotellet har god responstid og en rask transaksjonshastighet.
4. Driftssikkerhet. Driftssikkerhet er viktig, spesielt for et selskap med en nettbutikk. Pålitelighet kan måles i “oppetid”, som er den prosentandelen av tiden i en tidsperiode som tjenesten er i drift. Ingen webhotell har 100% oppetid. Noen ganger må serveren startes på nytt. Det kan lide av overbelastning, strømbrudd og mer. Jo lavere oppetid, desto større blir inntektstapet fordi nettstedet ikke er tilgjengelig ved driftsstans.
5. Støtte. Et webhotells support er veldig viktig. Ideelt sett bør webhotellet ha både e-post og telefonsupport. E-postkontakt er vanligvis tilstrekkelig, men hvis serveren plutselig går ned, er det viktig at telefonsupport er tilgjengelig og effektiv. Et tips er å teste supporten før du bestemmer deg for webhotellet, for eksempel ved å stille spørsmål via e-post og telefon.
6. Teknologi. Forsikre deg om at webhotellet du velger støtter programvaren du jobber med, for eksempel WordPress, Joomla og MySQL.
7. E-post. Velg et webhotell der du har tilgang til mange e-postadresser. Å ha unike e-postadresser gir et profesjonelt inntrykk selv for små bedrifter.
8. Prisen. Pris kan være viktig, men husk at billig ikke alltid er bra. Når du velger et webhotell, bør du følge punktene ovenfor og deretter veie prisen. Når du sammenligner priser, må du finne ut om de er eksklusive eller inklusive moms.
Du kan sammenligne Norges beste webhotell her.
Seneste anmeldelser